Dieta na wysoki cholesterol

Co to jest cholesterol i do czego jest potrzebny:

Cholesterol to substancja tłuszczowa, która jest składnikiem wszystkich komórek. Uczestniczy w tworzeniu witaminy D, kwasów żółciowych, hormonów. Głównie cholesterol powstaje w naszym organizmie, ale 30% pochodzi z diety. Ogólnie nie ma konieczności dostarczania cholesterolu z zewnątrz. Nasz organizm spokojnie sobie poradzi z wytworzeniem odpowiedniej ilości tego związku.

Wyróżniamy dwa rodzaje cholesterolu – ten „dobry” i ten „zły”:

Dobry cholesterol HDL (lipoproteiny o dużej gęstości) – uczestniczy w usuwaniu cholesterolu m. in. Ze ścian naczyń krwionośnych i dzięki temu zapobiega miażdżycy. Usunięty cholesterol trafia do wątroby. Tam zostaje rozłożony i wydalony z organizmu.

Zły cholesterol LDL (lipoproteiny o niskiej gęstości) – uczestniczy w transporcie cholesterolu z wątroby do komórek. Co za tym idzie może spowodować odkładanie się cholesterolu w ścianach naczyń krwionośnych. Zaczynają tworzyć się blaszki miażdżycowe, które powodują zwężenie naczyń krwionośnych.

Trójglicerydy – są to tłuszcze proste, które stanowią paliwo energetyczne dla organizmu. Albo zużywamy je na bieżące potrzeby, albo odkładamy w postaci tkanki tłuszczowej. Zbyt duża ilość trójglicerydów ma bezpośredni niekorzystny wpływ na nasze zdrowie, przede wszystkim poprzez podniesienie ryzyka zawału serca i udaru mózgu.

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że to nie zbyt duża ilość zjadanych tłuszczy ma  wpływ na poziom cholesterolu i trójglicerydów, ale jakość zjadanych tłuszczy oraz cukry proste (słodycze).

Problem stanowią przede wszystkim nasycone kwasy tłuszczowe (głównie tłuszcze zwierzęce), tłuszcze trans (głównie margaryny), cukry proste (słodycze oraz produkty zbożowe z oczyszczonej mąki (głównie pieczywo pszenne).

Co należy zrobić, aby obniżyć poziom cholesterolu:

  • unikaj tłuszczy nasysonych – zrezygnuj z podrobów, tłustych mięs i wędlin, smalcu, tłustych przetworów mlecznych oraz produktów zawierających olej palmowy. Nie zapominaj, że w produktach garmażeryjnych, fast-food’ach oraz produktach bezpośrednio gotowych do zjedzenia może być dużo ukrytych tłuszczy nasyconych.
  • postaw na zdrowe tłuszcze
  • zadbaj o błonnik w swojej codziennej diecie

Co zrobić, aby obniżyć poziom trójglicerydów:

  • unikaj produktów wysokosłodzonych
  • Zrezygnuj z alkoholu.

Ćwicz, aby utrzymać prawidłową masę ciała.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej i potrzebujesz pomocy w zmianie swojej dotychczasowej diety – skontaktuj się z nami. Pomożemy Tobie w ustaleniu prawidłowej codziennej diety.

Źródło: http://www.wiml.waw.pl/obrazy/doc/2017/npz-cholesterol.pdf

Nieniejszy mail jest pułapką na osoby rozsyłające niechciane wiadomości. Prosimy o nie wysyłanie na niego żadnych wiadomości gdyż Państwa adres może zostać pernamentnie zablokowany. alexander@secretcats.pl. Jeśli jesteś właścicielem niniejszej strony możesz usunąć tę notkę jednak pamiętaj, że ta pułapka ogranicza niechciane maile wpadające na Twoje skrzynki pocztowe.

Ta witryna stosuje pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

secretcats.pl - tworzenie stron internetowych